Zwetend naar het Oosten - Reisverslag uit Chandigarh, India van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu Zwetend naar het Oosten - Reisverslag uit Chandigarh, India van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

Zwetend naar het Oosten

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Juni 2005 | India, Chandigarh

Hee allemaal!

Even een berichtje.. waarschijnlijk m'n laatste uit India... :( Ben inmiddels druk bezig om de laatste dingetjes te regelen. M'n vlucht is bevestigd, dus sta hoogstwaarschijnlijk aankomende zaterdag op Schiphol!

Afgelopen week heb ik een erg indrukwekkende trip gemaakt met mijn roomies Kay (Japan) en Rafael (Brazilie). Van Khajuraho naar Varanasi en tenslotte naar Kolkata (voorheen Calcutta). Behoorlijk wat uren in bussen en treinen doorgebracht, maar dat was het zeker waard!

Khajuraho is een dorpje in Madya Pradesh, zo'n beetje midden in India. In de middle of nowhere dus, maar met een heel stel supermooie tempels! De tempels zijn met name beroemd om hun erotische afbeeldingen. En serieus, niet normaal. In het India van vandaag kun je niets doen, maar toen... Seks met paarden, seks met een hele groep mensen en met jezelf, oraal, anaal, 't kon allemaal! En onze grappige gids wist het allemaal te vertellen! In anderhalve dag zo'n beetje elke tempel in Khajuraho gezien, wat op het eind toch wel wat eentonig werd, omdat de tempels vrij veel op elkaar lijken. Maar ze zijn echt supermooi!
Ons geplande bezoek aan het Panni national park ging helaas niet door aangezien er te weinig bussen gingen.. Om de wachttijd te doden zijn we gaan kaarten, en wauw.. dat trok een bekijks van de dorpelingen!
Die middag door het park heen gebust naar Satna, vanwaar we de nachttrein naar Varanasi zouden nemen. Dachten we... De kaartjes hadden de verkeerde datum. We zijn uiteindelijk wel met de trein meegegaan die avond, maar onder dierlijke omstandigheden... heb me nog nooit zo smerig gevoeld...
Na een slechte nacht kwamen we uiteindelijk is de smerigste stad op aarde aan: Varanasi.
Gutsend van het zweet en totaal bepakt liepen we door de meest smerige paadjes heen naar ons hotel, vlakbij het burning ghat... Je begrijpt.. ik was in de stemming...
Na een douche en wat eten werden we door de opdringerige inwoners van Varanasi meegenomen naar het burning ghat. 't Aangezicht van lichamen die verbrand worden viel me erg mee, het verschil tussen een verkoold been of houtblok is niet zo groot ;)
Ook een erg informatieve uitleg gehad van de man die de dienst uitmaakte daar. It's just business, het hout wordt per kg verkocht, en de rijke mensen mogen een plateautje hoger..

De volgende dag, met onze buik enigszins vol van Varanasi, zijn we naar Sarnath gegaan; de plaats waar Buddha zijn eerste teaching hield. Mede door de uitleg van de gids zijn we daar heel wat wijzer geworden. Maar toch een beetje jammer dat Buddha bedelde voor zijn eten...

Na 2 dagen in Varanasi begonnen we toch een beetje te wennen, en de derde dag hebben we dan ook echt een goede dag gehad. 's Morgens bij zonsopgang een boottocht over de Ganges gemaakt, waar hier en daar een dood lichaam in ronddreef... Had 's nachts slecht geslapen met die gedachte, maar wederom viel het werkelijke aangezicht wel mee. 't Ongelofelijke is dat mensen gewoon in de rivier aan het zwemmen zijn, hun kleren erin wassen en een poging doen zichzelf te reinigen in verontreinigd water...

Die avond de trein genomen naar Kolkata, voorheen Calcutta. Wat een wereldstad! Vol met gele taxi's, en als je het mij vraagt, een stuk moderner dan Delhi. Na een vermoeiende zoektocht naar een fatsoenlijk hotel zijn we naar de Botanische tuinen gegaan, erg relaxed. Aan het begin van de avond de show in het Planetarium bezocht (nooit geweten dat Jupiter ipv 4, maarliefst zo'n 63 satelieten heeft!) en daarna de show bij het Victoria Memorial. Supergaaf, echt wat geleerd over de geschiedenis van Kolkata, m.n. onder de Britten. Die avond VIS gegeten! Echt super, na 4 maanden vegetarisch en af en toe kip!
De volgende dag het Memorial Museum bezocht, het onwijs slecht onderhouden Marble Palace (zonde van alle kunstschatten daar...), de Kali tempel in het noorden en een tempel, kerk en moskee in een. In dat laatste gebouw ook de ceremonie meegemaakt, vol gezang en vuur, heel mooi.
Zaterdag was alweer onze laatste dag Kolkata.. al wilden we nog lang niet naar huis! Een poging gedaan William's Forth te bezichtigen, maar het is overal omringd door bomen en muren... wel de pilaar gezien, de regeringsgebouwen, en bovenal geshopt! Na wederom een vismaaltijd zijn we die avond op de trein gestapt, terug naar Delhi, een reis van 25 uur. Na 25 uur in de trein (viel echt mee) Indiase McDonalds gegeten (McAloo Tikka Burgers!) en nog 5,5 uur in de bus naar Chandigarh. Was zo moe dat ik pas wakker werd toen we de eerste rotonde van Chandigarh namen. Aan het eind van m'n India avontuur kan ik eindelijk slapen in die beroerde bussen hier..

Tot snel allemaal!
-x-
Esther

• 13 Juni 2005 - 15:12

Miriam:

Hee lieve Esje,
    Getver, zit het er al weer bijna op?? Wat gaat dat toch snel! Het lijkt echt gister dat we bij het Vertrek zaten he? En toch heb ik je heel erg gemist!! Hopelijk (of ja, eigenlijk ook weer niet) gaat het bij mij ook zo, en zie ik je snel weer!!
    Kus en een knuffel,
    Miriam!

• 13 Juni 2005 - 17:18

Martine Reelick:

Lieve Esther,
    Bijna weer thuis....Je hebt écht een ongelofelijke reis gehad, één die je nooit zult vergeten,maar aan alles komt een einde en ik hoop dat je een goede reis naar huis zult hebben!
    Wel heerlijk hé, om iedereen weer te zien straks..nou ja, Miriam dan niet, want die is nog aan het USA-en!
    Wij gaan 17 augustus even een weekje naar haar toe, gewapend met pindakaas en stroopwafels!!
    Het lijkt ook of jij zoveel langer weg bent geweest dan in werkelijkheid en Miriam is pas 3 weken weg, maar het lijkt al maanden!!
    Ik mis haar heel erg, maar dat we even naar aan toe gaan, is een heerlijk idee!! Gelukkig mailen we elkaar ook elke dag en bellen we drie keer in de week om van alles op de hoogte te worden gehouden.Zij heeft natuurlijk ook zo'n site als jij en dat is super!
    Ik heb ook van jouw site elke keer genoten en waande mezelf af en toe weer in India..
    Ik hoop al je verhalen en foto's zelf een keer te horen en zien, maar tot die tijd wens ik je een fantastische laatste loodjes en wel thuis!!
    Veel liefs van je adoptie mama.XXXX

• 14 Juni 2005 - 08:47

Han:

Hoi Esther
    Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste reactie op jouw berichtjes. Ik zal me daarna nog vervelen op school (maar niet heus). Net zoals bij jou zijn het ook hier de laatste loodjes.Ik heb gisteren je mam nog even aan de telefoon gehad. We tellen de dagen nu af en kijken uit naar zaterdag. We komen met één auto, want we willen op de terugweg natuurlijk allemaal bij jou zitten. Jij mag wel naast Tijn hoor! Je afscheid daar zal je nog zwaar vallen deze week denk ik. Je hebt zoveel meegemaakt. We willen het allemaal horen. Nog even gauw wat nieuwtjes: toen je vertrok was er één baby onderweg bij de neven en nichtjes van Tijn, nu zijn het er ondertussen 6!!! waaronder 2 tweelingen. Je ziet wel, ze zitten hier ook niet stil.
    Heel veel groetjes en tot zaterdag.
    Kus Han

• 17 Juni 2005 - 14:00

Tijn:

Misschien lees je hem nog in India: Over 14 uurtjes sta ik op je te wachten op Schiphol. Eindelijk... Fijn dat je weer thuiskomt, al had je het daar vast nog veel langer volgehouden!
    Tot zo!
    -x-
    Tijn

• 14 Augustus 2005 - 21:59

Patrick:

Hey Es,
    I tried to read some dutch for practising, but as you can imagine - it's sooo bad again - we have to practise in Paris. I'm looking forward to it!!!

See ya soon.

Patrick x