Gerochel op Purple Mountain - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu Gerochel op Purple Mountain - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

Gerochel op Purple Mountain

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

30 Oktober 2006 | China, Nanjing

Ni hao!

Een week vol nieuwe indrukken en gebeurtenissen ligt weer achter ons. Het leventje hier begint te wennen, al wennen sommige dingen waarschijnlijk nooit... ik gruwel nog elke keer als er weer een Chinees staat te rochelen (de mooiste vrouwen doen ook mee!) en soms eten ze echt TE vreemde dingen die ik ook echt NIET ga proberen. Verder blijft de verborgen werkloosheid opvallen. Bij ons hotel staan ze gerust met vijf man achter de balie niets te doen, toen we gingen poolen vrijdag stond er bij elke tafel een Chinees om de zaak te controleren, ze vegen hier zelfs midden in het bos blaadjes van de weg (driehonderd keer hetzelfde stukje, want het waait er gewoon weer op...) en ik heb ruim anderhalf uur bij de kapper doorgebracht voor alleen knippen! Ze heeft elk haartje 20 keer gezien denk ik ;) Maar: ze besteden iig aandacht aan je! We vallen op in de straten, en regelmatig worden we gevraagd om mee op de foto te gaan. Mensen keken helemaal hun ogen uit toen we zaterdagavond met kleurige pruiken uitgedost naar een Halloween party gingen! Het feest was overigens erg geslaagd, we rolden er, enigszins aangeschoten van de Tequila Sunrise.., rond half drie in terwijl we er om 7uur uitmoesten voor een trip naar Purple Mountain.

Afgelopen vrijdag hebben we ook een bezoek gebracht aan de fabriek van DSM. Erg leuk om eens te zien waar het nu echt gebeurt. We konden het verhaal van de production manager niet helemaal volgen, deels om de chemische termen, deels om de vreemde Engelse uitspraak, maar we hebben ons goed vermaakt met onze helmpjes!

Vrijdag om half vijf gooide iedereen zijn werk neer, en zijn we met collegaatjes naar de Koreaan gegaan. Koreaans eten is superlekker, maar je moet wel een beetje uitkijken wat je op je bord hebt. De kippenpoten en de stukjes koeienmaag en darm hebben we maar aan ons voorbij laten gaan... iehhh... je zag echt van die pijpjes!! Daarna poolbiljart gespeeld, en de dag moedig afgesloten met een bezoekje aan de kapper :D

Zondag dus vroeg ons bedje uit voor Purple Mountain. Mister Du nam ons weer mee op stap, deze keer samen met Dai, ook van HR. Purple Mountain is een berg vol historische monumenten, voornamelijk uit de Ming Dynasty. De berg ligt tegen de stad aan, maar we waren er echt helemaal ‘uit’, frisse lucht, superveel bomen en waar het niet te druk was met toeristen hing een heel vredig sfeertje. Op Purple Mountain vind je o.a. de graftombe van de stichter van de Chinese Republiek. Niet gewoon een graftombe, nee, een hele klim van zo’n 400 traptreden richting een gebouw met daarin een koepel met een beeld van Sun Yat Sen liggend op een kist. Zijn resten liggen ong 5 meter daaronder begraven.
Vervolgens hebben we de Linggu-tempel en pagode bezocht. Daarna veilig vegetarisch gegeten, en ’s middags de heilige weg van Xiao Ling gelopen, met allemaal stenen beelden van dieren aan de zijkant. Tot slot nog een mausoleum, en ondanks dat het echt heel mooi was hadden we het toen wel gehad... Weinig slaap en veel bier maken je niet bepaald energiek de volgende dag ;)

Tot slot: vandaag gaan we verhuizen! Ons appartementje ligt in een echt Chinees wijkje in het centrum, superleuk! Onze Chinese les wordt dus even uitgesteld tot morgen, en dat komt goed uit, want dit weekend hebben we amper geoefend. Inmiddels hebben we twee lessen gehad, en wel erg nuttige dingen geleerd, met name de zin: Wo ting bu dong! => I don’t understand....

Kus!

-x-

Tijn

• 30 Oktober 2006 - 06:30

Tijn:

En nu een wat langere reactie (ben toch al de eerste): Veel plezier in jullie nieuwe appartementje! Fijn om te lezen en horen dat je het zo naar je zin hebt. Ben benieuwd naar je haar, vast niet zo schokkend als het mijne!

hou van je!
    Tijn

• 30 Oktober 2006 - 07:37

Eveline:

He Es, zoooo leuk om te lezen en te zien. Alles mega herkenbaar! Ben op al die plaatsen van je fotos geweest, ken al die mensen.. Het is gaaf he?! Dikke kus!

• 30 Oktober 2006 - 08:44

Han:

Hoi Esther. Fijn om te lezen (en op de foto's te zien) dat je het zo naar je zin hebt. Nooit gedacht dat het Tijn al zo snel zou lukken of heb je hem even gebeld? Dat vegetarisch vind ik nog niet zo'n gek idee als ik lees wat je allemaal voorgeschoteld kunt krijgen.
    Groetjes, kus Han

• 30 Oktober 2006 - 10:35

Martine Reelick:

Hee Esther,
    Fijn om steeds te lezen dat alles zo goed met je gaat, komt natuurlijk gedeeltelijk door je fantastisch geknipte haar!!Veel plezier ook in je nieuwe appartementje en blijf vooral opletten wat je eet...alhoewel, die chinezen worden wel oud...misschien komt dat wel door eten van enge, gore dingen!! veel liefs XXX

• 31 Oktober 2006 - 09:58

Lea:

Hey Es,

Goed bezig weer!! Ik ben net aangekomen in Sydney en zit nog een beetje met een jetlag, maar australie bevalt prima. Mijn nummer is trouwens 0061 420377967. Misschien kunnen we smssen??

Liefs Lea

• 31 Oktober 2006 - 11:14

Laura:

Echt geweldig om je verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven. En goed dat de leuke foto van jou en Tijn nu wel op de site staat! Aan de foto's is echt te zien dat je het zo naar je zin hebt. En misschien moet je ook maar gewoon meerochelen met de mensen daar. Ik ben me namelijk ook al aan het voorbereiden op de reis naar China: ik liet gister een boer na het eten, om zo te laten merken dat het goed gesmaakt had. Maar jammer genoeg was mam daar niet zo blij mee, dus laat ik als voorbereiding maar eerst gewoon een goede rugzak kopen. Nou Es, ik verheug me nu al naar je volgende verhaal! Dikke kus, je zusje:).

• 31 Oktober 2006 - 13:32

Marieke Van Kaam:

Even tussen alle bedrijvigheid door jouw verhaal gelezen: klinkt goed daar, behalve het eten dan... hebben ze ook lekkere dingen, of moet ik een voorraadpakket gaan toesturen ;-)?
    Heel veel plezier, ik houd je in de gaten,
    xxx Marieks

• 31 Oktober 2006 - 14:19

Chantal:

Erg leuk om ook jouw verhalen te lezen, dankjewel voor je reacties op mijn weblog. Hopelijk leer je binnenkort om je favoriete gerecht te bestellen in het Chinees, dan heb je geen problemen meer met ingewanden ;-) Veel groetjes !!

• 31 Oktober 2006 - 21:18

Astrid:

Hej Es,
    Leuk weer een berichtje van je te lezen. En super dat er een appartmentje gevonden is. Feli! Ik hoor morgen waarschijnlijk meer over mn eerste opdracht, dus ik stuur snel een mail. Veel plezier nog, en wat een mooie pruik trouwens :)
    Liefs,
    As