Nederlanders in China… dat kan nooit goed gaan! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu Nederlanders in China… dat kan nooit goed gaan! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

Nederlanders in China… dat kan nooit goed gaan!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

20 November 2006 | China, Nanjing

Ni hao!

’t Is alweer even geleden, dus er staat jullie een heel verhaal te wachten! Voor nog uitgebreidere versies kun je echter altijd een blik werpen op www.joopie.waarbenjij.nu, ;) ofwel de site van Martin, stagiair bij de andere vestiging van DSM in Nanjing.

Laat ik beginnen bij vorig weekend. Vrijdagavond, 11e van de 11e luidde hier niet het begin van de carnaval in, maar was singles-night, vanwege de vele 1-en in de datum. Verboden dus voor niet singles, maar in China zijn wij ook een beetje single, dus mochten we mee. De avond begon met een tafel vol onbekende lekkernijen. We hebben de specialiteit uit Nanjing geprobeerd: eend, erg lekker, en ik heb me aan tal van andere dingen gewaagd... zo maar een paar voorbeelden: schelpen met vanalles erin, kikkers, gefrituurde varkenshuid en kwal. Dat laatste is echt niet te eten...
Dat Chinezen niet drinken is een leugen, want er werd flink gezopen die avond. Ze proosten hier met ‘gan bei’ wat ‘ad fundum’ betekent: drink je glas dus maar leeg! Het niet leegdrinken getuigt van disrespect, dus hadden we aardig wat gedronken toen we richting karaoke gingen...
Terwijl wij behoorlijk lallerig het Chinese ‘Happy Birthday’ al op straat ter gehore brachten, maakten onze Chinese collegaatjes zich op voor hun performance: karaoke in China is een bloedserieuze aangelegenheid! De karaoke-club bestaat uit allerlei kleine zaaltjes waarin groepjes Chinezen zitten. Daar brengen ze vervolgens hun mierzoete zwijmelliedjes ter gehore. Anne Marie en ik besloten dat een beetje extra feest op z’n plaats zou zijn, dus enthousiast dansend hebben we de weinige Engelse nummers laten horen, loeivals wel te verstaan ;) Maar, ’t was wel feest!

Zaterdag’s konden we eindelijk uitslapen! Na een heerlijke ochtend hebben we de nog onbekende plekjes in Nanjing verkend samen met Marjan (DSM stagiaire in Shanghai) en Martin. We zijn met de kabelbaan naar de top van Purple Mountain geweest, en vandaar uit zijn we teruggelopen naar beneden, op zoek naar de Sterrenwacht die we helaas ergens onderweg gemist hebben.... ’s Avonds hebben we onze eigen sangria gemaakt, omdat de Chinese sterke drank die we gekocht hadden puur niet te drinken bleek te zijn.. Volop in de stemming gingen we door naar 1912, hèt uitgaansgebied in Nanjing. Samen met José (Mexicaan), hebben we ons uit de naad gedanst daar. Het podium lieten we in het begin nog even aan ons voorbij gaan, maar toen praktisch elke Chinees de club verlaten had of inmiddels uitgeteld op banken of barkrukken lag te slapen, durfden we het aan, en zijn we tot in de kleine uurtjes doorgegaan J

Nog moe van het weekend gingen we maandag gewoon weer door.. Niet gewoon achter onze bureautjes, maar met zo’n 25 man van JDR naar een resort even buiten Nanjing. Doel: nadenken over de nieuwe strategie, en commitment creeeren. Omdat de outing direct gerelateerd was aan mijn opdracht, kon ik de manager al helpen met het voorbereiden van de presentaties e.d. Tijdens de outing hebben Anne Marie en ik veel gedocumenteerd, en de groepjes af en toe geholpen. Daanaast mocht ik op de laatste brakke ochtend een Doom Scenario presenteren. In verschillende groepjes hebben de werknemers later gewerkt aan taktieken om een dergelijk doom scenario te voorkomen en te bestrijden. Ook erg nuttige input voor mijn project hier dus!
Maar... de outing was niet alleen hard werken natuurlijk... Met name de Nederlanders (lees: manager Stephan, Jan van structural resins Asia, AM en ik) hebben zich flink misdragen... Vals gezongen, gedanst, veel gedronken, zelfs polonaise en vogeltjesdans gedaan, en als klap op de vuurpijl heb ik scenes uit de Titanic nagespeeld samen met de GM! ‘Jack, please don’t go’ haha.. En ja.. juist op dit weekend hebben onze collega’s onze Chinese namen verzonnen... dat kan nooit goed gaan denk je nu, maar zie het resultaat onder aan dit bericht!

Tot slot wat sightseeing, want ook dit weekend hebben we niet (alleen) geluierd. Ondanks het Nederlandse weer (regen, regen, regen) zijn we gisteren per bus naar Zhenjiang gegaan, op zo’n 1,5 uur van Nanjing. Samen met Lucien en Martin hebben we een bezoek gebracht aan een park met een heel mooie Boeddhistische tempel en een pagoda. Toen we muziek hoorden in een gebouwtje grenzend aan de tempel zijn we even gaan kijken, en hebben we gezien hoe enkele monniken Boeddha muzikaal dankten voor hun lunch, echt indrukwekkend om te zien.
Na een Chinese lunch, zijn we per riksja vervoerd naar een Chinees buurtje met parkje, waar we nog wat rondgewandeld hebben. De massagesalon die we daar zagen was erg aanlokkelijk, dus hebben we ons maarliefst 2,5 uur lang laten verwennen! Ruggen, voeten, armen, benen, alles is losgemaakt. De Chinese meisjes die ons masseerden hadden nog nooit een blanke gezien, erg grappig. Mijn masseuse belde een vriendin, moest ik iets zeggen in haar telefoon, etc etc.. Met ons gebrekkige Chinees konden we inmiddels ook vragen hoe ze heetten, en hebben we duidelijk kunnen maken waar wij vandaag kwamen en waar we werkten. Kortom: weer een geslaagde trip!

Komt ‘ie dan....

Lots of love from
Ai si ta

= Love her till death! ;)

  • 20 November 2006 - 03:34

    Carolien:

    Wat een geweldig verhaal, t lijkt wel een feest daar, gaaf!!

  • 20 November 2006 - 08:20

    Miriam:

    Hee lieve Es!!
    Zo'n massage klinkt wel erg aantrekkelijk! De hapjes en de karaoke wat minder, maar het lijkt me dat je het geweldig hebt daar!!
    Leuk om je foto's te zien!
    En bedankt voor je lieve kaartje!
    Onze housewarming was druk, maar erg gezellig, en we zijn tot in de vroege uurtjes doorgegaan! :D Moet je maar snel in komen halen, kun ook ons nieuwe poesje bewonderen!!! :D (jaaa, het 'mocht' van Maarten!! ) hahaha

    KUS!

  • 20 November 2006 - 09:04

    Eveline:

    OOooh wat gaaf allemaal weer! Hoop dat we binnenkort echt een keer live kunnen bellen!! Dikke kus!

  • 20 November 2006 - 10:16

    Lea:

    Hey es,
    I am proud of you honey!!
    Liefs Lea

  • 20 November 2006 - 15:54

    Tijn:

    He lieverd,

    Hoewel ik alles al had gehoord via de telefoon, blijven je verhalen leuk (de helft gaat ook langs me heen omdat ik het zo fijn vind om je stem te horen). Geniet er van!

    -x-

  • 21 November 2006 - 03:11

    Martin:

    Ja die uitgebreide versie van mijn laatste verhaal laat nog even op zich wachten hoor ;-). Maar uiteraard zit er al wel weer wat in de pen en dat komt er vast ook spoedig wel uit...

    Maar ik zie dat jullie je inderdaad erg goed vermaken daar bij JDR. Ben wel beetje jaloers hoor als ik het moet vergelijken met mijn ex-communistische-staats-bedrijfje ;-).

    Groetjes,
    Martin

  • 21 November 2006 - 10:25

    Annerieke:

    Hey Ai Si Ta!

    Erg leuk weer om je belevenissen te volgen!
    Geniet ervan daar!

    Liefs, Annerieke

  • 21 November 2006 - 21:48

    Pleun:

    Hey Esther!

    Wat een mooi verhaal weer! Echt zo grappig om al je karaoke avonturen te lezen!
    Geniet er nog van en zing vooral lekker door ;-)!

    Liefs, Pleun

  • 22 November 2006 - 01:23

    Anne Marie:

    Mooi berichtje Esther! Jammer dat je het filmje met de titanic act niet hebt toegvoegd (;

    Ja, hier zit ik dan, in ons appartementje en ik kan er niet uit! Die rare Chineze deuren! Gelukkig kom je me zo redden en dan gaan we samen weer als vanouds naar college, even wat Chinese studenten ondervragen! Hoop dat onze siteseeing rit met Mattheu nog doorgaat, kunnen we dat ex communistische staatsbedrijfje van Martin ook even bekijken!

    Oh, je maakt de deur open!


  • 22 November 2006 - 10:57

    Han:

    Als je weer terug bent wil ik je toch ook wel eens horen zingen. Je verrast ons steeds weer met al je talenten. Geniet er nog van.
    Liefs Han

  • 22 November 2006 - 20:51

    Oma:

    Esther wij, mam en ik, zitten samen bij de computer te kijken. We hebben heel veel mooie foto's gezien en vooral dat lachende toetje van jou. Wij hebben hier op de Elzendonck gestemd met pap en mam.
    Vele groetjes van opa en mij en ook van pap en mam die zoals je al begrepen hebt, bij ons zijn.

  • 23 November 2006 - 08:18

    Martine:

    hee lieve es,
    We moeten zeker snel een keertje live bellen...misschien wel trio met eveline!!

  • 23 November 2006 - 12:29

    Anneke:

    Dat is inderdaad nog goed gekomen met die Chinese naam. Wat een mooi compliment zeg!
    Geniet ervan, maar dat doe je geloof ik al volop!
    Dikke kus,
    An

  • 26 November 2006 - 20:30

    Erik :

    He Esther, iedereen zegt al dat je ervan moet genieten. Dus ik wil even benadrukken dat je natuurlijk ook gewoon door moet werken daar bij DSM I:-(

  • 27 November 2006 - 12:40

    Chantal:

    Hoi Es!
    Gisteren op An en Gerties verjaardagsfeestje kwamen ineens nog foto's tevoorschijn van het bezoek aan Delft in juni. Erg leuk, nog bedankt!
    Liefs,
    Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Nanjing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2007

Ineens weer thuis

08 Januari 2007

De Grote Reis!!!

18 December 2006

Fietsend door Hangzhou

06 December 2006

Lekkende gasflessen & vreemde sinterklaasgedichten

28 November 2006

♫ Big Big City ♫ SHANGHAI!
Esther

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 46684

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: