De Grote Reis!!! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu De Grote Reis!!! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

De Grote Reis!!!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 Januari 2007 | China, Nanjing

Hee lieve allemaal!

Allereerst nog een geweldig 2007 gewenst aan iedereen! Beetje laat, maar officieel mag het nog geloof ik… Iig bedankt voor de lieve kaartjes!!
Na een geweldige reis zit ik inmiddels weer ‘gewoon’ achter m’n bureautje bij JDR. We hebben zoveel moois en geks gezien, en heel wat opgestoken over de enorme geschiedenis van China dat het onmogelijk is alles te vertellen, maar zal proberen een beknopte samenvatting te maken… PROBEREN...

Alweer twee en halve week geleden begon het allemaal wat minder.. pap, mam, Erik en Laura hadden maarliefst 28 uur vertraging door de mist in Londen. Behoorlijke opluchting dus toen we elkaar eindelijk zagen op het vliegveld in Beijing! Meteen op het vliegveld moesten we aardig pingelen om met 5 man tegelijk vervoerd te worden, want na alle ellende in Londen wilden we liever niet meteen weer splitsen. Gelukt, dus een paar uur later stonden we al op het Plein van de Hemelse Vrede! Hier werd Laura volop meegevraagd om op de foto te gaan met Chinezen terwijl Erik bekogeld werd met warme wintermutsen en mam en pap volop hun Chinese ‘bu yao’ (het ‘wil niet’ tegen verkopers) konden oefenen. Buiten dit was het aardig indrukwekkend om op een plek te staan waar zoveel gebeurd is, terwijl Mao met z’n enorme portret nog op je neerkijkt.
De volgende dag was het meteen tijd voor een echte Chinese toer richting Ming Tombes en de Great Wall, waar pap het beroemde shirt “I climbed the Great Wall’ scoorde. Buiten deze hebben we ook wat jade-fabrieken mogen aanschouwen en thee mogen proeven, druk dagje dus, maar errug gaaf! Verder hebben we in Beijing genoten van het Summer Palace (even zonder Erik die na 1 dag Chinees eten al gevloerd was...), de Verboden Stad, de Night Market met de meest vreemde etenswaren (haai, zeepaardje, sprinkhaan, etc). Tot slot een heuse Chinese kerstshow, waar onze aanwezigheid zo gewaardeerd werd dat er continu 3 telelenzen op ons gericht waren!

De avond van eerste kerstdag hebben we doorgebracht in een nachttrein naar Xi’an, stad van de Terracotta Warriors. Na alle waanvoorstellingen van Lau en mam viel de treinreis gelukkig erg mee, hebben we redelijk geslapen, en lol gehad met Chinese medepassagiers. In Xi’an direct door, want we konden nog net mee met een tour naar het terracotta leger. Ook hier waren de voorbereidingen voor de Olympische Spelen van 2008 in volle gang. Ben blij dat ik er dan niet naar toe hoef, want er werd een 2 km lange straat vol toeristenstalletjes aangelegd voordat je bij de hallen komt waarin het leger staat!! Het terracotta leger zelf is in 1974 pas ondekt door een boer die een gat groef, en toen op een levensgroot leger van terracotta stootte. Inmiddels zijn er 3 putten vol soldaten afgegraven, die allemaal dienden om de tombe van heerser nummer zoveel te beschermen, en om hem voldoende aanzien te geven in de hemel, zodat hij daar ook heerser zou worden. Behoorlijk veeleisend mannetje! Erg lachwekkend was het dat de boer die alles ontdekt had dagelijks in de souvenirsshop zit, zodat we ook hem konden aanschouwen! Pap en mam hebben zelfs een handtekening gescoord ;)

Van Xi’an gingen we naar Luoyang, voor de Longmen Grotten. In de rotsen naast de rivier zijn hier superveel grotten uitgehakt met nog meer boeddha’s, varierend van 3 cm groot, tot ongeveer 20 meter. De boeddha’s dateren uit ca 500 na Christus, en zijn nog in vrij goede staat, hoewel er redelijk wat hoofden missen die momenteel in musea over de hele wereld liggen... Deed weinig af aan de grotten zelf, die echt onwijs mooi zijn.
Ik kan jullie verder niet onthouden dat de vis die we ’s avonds aten in Luoyang, eerst door de lucht vloog in het restaurant, omdat ‘ie toch iets te glibberig was! Lau was shocked, wij lagen in een deuk, en konden 10 minuten later een prima visje verorberen!

Na in Luoyang nog het tempelcomplex & gebergte te hebben bezocht waar de Kungfu vandaan komt (met kort bezoek aan een kungfu show!) gingen we door naar Nanjing, stad der Chinese steden, waar taxichauffeurs niet moeilijk doen over met de meter rijden! Ons volkswijkje viel in de smaak bij de familie, Confusius-tempel area nog meer, er werd flink voor souvenirs geshopt! Oud en nieuw in Nanjing was gezellig, maar het echte oud en nieuw gevoel miste. Laura kon inmiddels mee aftellen in het Chinees, maar vuurwerk, oliebollen en champagne bleven uit... Fris de dag beginnen op 1 januari is echter een totaal nieuwe ervaring ;)

Next stop was Suzhou. Ivm de drukte in de treinen konden we wat later van Suzhou naar Shanghai, dus hebben we ook het waterstadje bij Suzhou bezocht. Dit was veel leuker dan Suzhou zelf, waar we niet zo onder de indruk waren van de tuinen die Marco Polo al geweldig vond, maar wel een interessant bezoek brachten aan het zijdemuseum met enorm weefgetouw. Het waterstadje bracht oude Chinese huisjes, veel kanaaltjes, oude ambachten werden er volop uitgeoefend, en ook het tempelbezoek was zeker de moeite.

Van Suzhou alweer naar de laatste stop, mega-stad Shanghai! Waar mam het liever hield bij door de modder & rijstvelden rijden in de binnenlanden, ging Erik hier helemaal uit zijn dak van alle wolkenkrabbers. Helaas bevond het topje van de Jin Mao toren zich ditmaal in dichte bewolking, dus hebben we slechts vanuit de bar op verdieping 54 het uitzicht kunnen bewonderen. Verder natuurlijk veel over de Bund & Nanjing Lu gewandeld, een bezoekje gebracht aan het Shanghai Museum, Old Town (jeuj, weer shoppen!) en als klap op de vuurpijl zijn we de laatste avond naar de Beijing Opera geweest. Een stel gillende keukenmeiden waren het... verschrikkelijk! Ik heb met oordoppen in de eerste helft van de voorstelling gevolgd, de tweede helft zijn we er vandoor gegaan, om tot in de kleine uurtjes door te feesten in Zapati’s! Bepakt en bezakt de volgende dag met de mega-snelle Maglev trein (terug ging ik maarliefst 430 km/u!) om de familie af te zetten op Pudong Airport.

Inmiddels zijn zij veilig thuis, en voor mij wordt het hoog tijd om weer aan het werk te gaan!!!

Dikke kus!!
Esther

• 08 Januari 2007 - 06:48

De Thuiskomers:

Mooie samenvatting Esther. Je hebt het nog redelijk kort kunnen houden, want we hebben zoveel meegemaakt dat het stuk wel twintig keer zo lang zou kunnen zijn. Echt, de mooiste vakantie ooit! We blijven nu nog volop aan het nagenieten.
    Kusjes, van ons allemaal

• 08 Januari 2007 - 07:44

Miriam:

Hee lieve Es!!
    Dat klinkt echt geweldig! Volgens mij hebben jullie een fantastische vakantie gehad. Wilde net gaan vertellen dat ik zo blij was met mijn weekendje aan zee, maar... ;P
    Wanneer kom je nou ook al weer thuis? Eind februari he? Tot die tijd hard aan het werk??

Liefs

• 08 Januari 2007 - 08:20

Carolien:

Wauw Esther, wat klinkt dat weer gaaf allemaal! Je hebt je hele familie echt alle kanten van China laten zien lijkt het wel! Geniet zelf nog maar lekker even verder want voor je het weet is het voorbij!
    Liefs,
    Carolien

• 08 Januari 2007 - 08:48

Lea:

Hey es,
    Klinkt echt heel gaaf!! Echt super dat je familie je is komen opzoeken in China. Dus toch een beetje van thuis met de feestdagen.
    Tot in Tilburg!!
    Liefs Lea

• 08 Januari 2007 - 09:37

Martine Reelick:

Hee Esther, alsnog een fantastisch 2007 toegewenst!! Gaaf dat je familie bij je is geweest..weet nog hoe het was toen wij bij Miriam in Dallas waren!! Bedankt trouwens voor je kaart, hartstikke leuk! Werkze nog en heel veel liefs XXX

• 08 Januari 2007 - 09:53

Eveline:

Supersupersuper. En fijn dat je Nanjing nog steeds de stad der chinese steden noemt. Dat doet me toch wel eventjes goed :)

• 08 Januari 2007 - 10:30

Martine:

Superrr meis!! Vaag he met oud&nieuw.....gingen jullie ook om 12 uur toch stiekem buiten in de kou kijken of er toch niet iets ging gebeuren?? x

• 08 Januari 2007 - 12:47

Han:

Ha die Esther. Een gelukkig nieuwjaar. Jullie hebben het geweldig gehad hoor ik van alle kanten. Tot over een paar (7)weken!

• 08 Januari 2007 - 22:43

Chantal:

Nieuwjaarswensen zijn al veels te laat, maar alsnog de beste wensen! En weer zo'n mooi verhaal, ik wil ook!!

• 09 Januari 2007 - 08:30

Martine:

hey lieve es,
    Ik krijg net je kaartje!! Superrr leuk!!

• 09 Januari 2007 - 21:48

Pleun:

Hey Esther,

Wat een super verhaal weer! Erg leuk dat je familie je is komen opzoeken, en dat je weer zo´n gave reis hebt gemaakt!
    Geniet ze nog!

x Pleun

• 15 Januari 2007 - 12:20

Marieke:

Hee Esther, Wat een gaaf verhaal weer! lekker dat je je familie al dat moois hebt kunnen laten zien en dat ze nu de cultuur waarin jij zit kennen. Succes nog met de laatste maand (?) werken. Vriendin van mij gaat binnenkort trouwens naar Chandigahr dus heeft heel veel aan jouw site!
    Dikke knuffel vanuit een koud maar zonnig Utrecht,
    Marieke

• 17 Januari 2007 - 21:23

David:

Je doet zoveel daar ....waar haal je de tijd nog vandaan om er zulke verhalen over te typen ;-)

Groeten!

• 19 Januari 2007 - 18:44

Lon:

Ha Es,

Wat is het toch weer super daar als ik het zo lees! Lees trouwens wel al je verhalen maar heb zo weinig tijd dat het reageren of mailen naar je er maar weinig van komt...gelukkig weet jij hoe druk afstuderen kan zijn!

Geniet ze nog daar!
    Liefs Lon

• 23 Januari 2007 - 14:06

Johan:

He Esther,
    Wat een belevenissen allemaal..., net een avonturenboek! Geweldig dat je het zo naar je zin hebt in China. Nog veel plezier voor de laatste tijd in het land van de reizende zon en tot snel!
    Groet, Johan