Fietsend door Hangzhou - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu Fietsend door Hangzhou - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

Fietsend door Hangzhou

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 December 2006 | China, Nanjing

Hee lieve allemaal!

Hier weer een berichtje uit het steeds kouder wordende China… De lange onderbroeken komen langzaam uit de kast, muts en shawl zijn reeds aangeschaft... Beneden de Yangtze rivier wordt het koud! Hoewel de temperaturen hier ’s winters vergelijkbaar zijn met de Nederlandse, hebben de Chinezen verzonnen dat centrale verwarming enkel nodig is BOVEN de Yangtze. Zuidelijk van de Yangtze (Nanjing ligt direct aan de zuidelijke oever) mag het dan ook wel koud zijn, centrale verwarming is hier plots nergens te bekennen.. Gelukkig bevriezen we nog niet helemaal, want de airconditioners kunnen ook warme lucht produceren, maar Anne Marie en ik zijn het er over eens dat dat niet geheel het gewenste resultaat oplevert.. Anyway, onze vriendjes hoeven iig niet bang te zijn dat we nog een andere kerel aan de haak slaan; sexy zijn we niet bepaald in 5 lagen kleding plus lange onderbroek...

Door het weer laten wij ons echter niet kisten; maw, weer wat nieuws bezocht! Vorig weekend was Hangzhou aan de beurt. Vrijdagavond waren we al vertrokken, samen met Martin en Jose (Mexicaan). De vier uur die we in de bus moesten doorbrengen hebben we goed besteed. Met wat rum & bier achter de kiezen, besloten we karaoke te organiseren in de bus. MP3 spelertje in, en meezingen maar! De meereizende Chinezen hebben mogen genieten van valse versies van Acda & de Munnik, Jantje Smit en zelfs ‘Ik heb een boot’ is ter gehore gebracht! :D
De volgende dag hebben we fietsen gehuurd voor een tocht om het Xi Wu Lake, de belangrijkste spot van Hangzhou. Met tussenstops op mooie plekjes, bij tempeltjes, tuinen en het bekendste restaurant van de stad, hebben we het hele meer rondgefietst. Echt heel mooi met alle door de herfst gekleurde bomen! Bijna terug bij de finish spotten we een Indiaas restaurant, waar we ‘s avonds naar teruggegaan zijn voor een heerlijk Indiaas diner. Heb ‘als vanouds’ een Kingfisher biertje gedronken, ipv de hier reguliere Tsingtao. Die avond hebben we Jose bijgebracht hoe je moet Yathzee-en, en hoe je Tequila moet drinken ;) Ook Martin had een erg succesvolle avond...
Na een door de heren verzorgd ontbijtje op zondag, croissantjes met brie!, zijn we naar de Liyang tempel geweest. Allemaal uit steen gehakte boeddha’s op de weg er naartoe, en in de tempel stond een enorm verguld exemplaar, heel gaaf! Zoals elke Chinese stad heeft ook Hangzhou haar specialiteiten (papieren paraplu’s, scharen ?! en natuurlijk ook thee), dus op naar het China Tea Museum! Hier hebben we geleerd hoe thee geproduceerd werd en wordt, en wat de verschillen zo’n beetje zijn. We konden natuurlijk niet weg zonder wat te proeven, dus werden we onderworpen aan een thee-ritueel van een uur, waarin we echter max 20ml hebben geproefd, maar het was de show waard! Ons natuurlijk ook nog laten verleiden tot het kopen van wat thee... het eerste souvenirtje binnen!

Ook afgelopen week zijn we weer druk geweest, zowel op het werk, als in de avonden met etentjes met en bij collega’s, het vieren van de naamdag van Jose, biertjes bij de Blue Marlin, karaoke, etc.. Dit weekend hebben we nuttig besteed met een bezoekje aan de kleermaker en met shoppen ;) Mr. Du heeft ons zondag ook nog op sleeptouw genomen, dit keer naar Xi Xia, een dorpje met tempelcomplex net buiten Nanjing. Met name het eten, en het uitzicht op de Yangtze waren echt super!
Het weekend hebben we in kerst-stijl afgesloten, aangezien ik straks aan het reizen zal zijn met de kerstdagen. Bij Jen hebben we kerstkoekjes gebakken, en een heuse kerstfilm gekeken uit het jaar nul. Kortom, een relaxed maar erg goed weekend!!

Tot slot staat er voor de komende tijd heel wat op het programma! Pap, mam, Erik en Laura komen donderdag in Beijing aan. Vandaar uit gaan we met de trein Xi’an, Luoyang, Nanjing, Suzhou en Shanghai aandoen. Heb er onwijs veel zin in, nu nog even hopen op goed weer! Volgende week sta ik op de Chinese Muur!!! Joehoe!

Fijne feestdagen!!
Kus,
Esther

@ David: Dank voor je creatieve gedichtje! Wel erg jammer dat je die big zelf opgegeten hebt…
@ Broerlief: Ben bang dat je de zonnebrandolie thuis moet laten… zie bovenaan dit bericht…
@ Schoonfamilie: Laat Tijn maar flink klussen hoor!!
@ Opa’s en oma’s: jullie zijn lieverds! Bedankt voor de mooie brieven, en voor het sinterklaasgedichtje!!

• 18 December 2006 - 09:11

Han:

Hoi Esther
    Deze week was het weinig klussen, want Tijn moest studeren en even naar jouw ouders voor ze naar China vertrokken. Nog een paar dagen en dan kun je lekker vakantie gaan houden. Heel veel plezier!!
    xxx

• 18 December 2006 - 11:00

Mijke:

Hoi Esther,

Eindelijk heb ik even tijd om jouw site te bezoeken. Ik zie (en hoor natuurlijk ook van Tijn) dat je het goed naar je zin hebt.
    Wij zijn druk aan het klussen en bij ons is het ook koud. We hebben namelijk nog geen verwarming in het nieuwe huis.
    Heel veel plezier de komende twee weken met je ouders, Laura en Erik.

Groetjes Mijke

• 18 December 2006 - 11:59

Joke Bijl (Shell):

Hoi Esther,
    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Vanaf deze plek in Rijswijk wil ik je fijne kerstdagen en een ontzettend goed en gezond nieuwjaar toewensen.
    Groetjes,
    Joke Bijl

• 18 December 2006 - 12:00

Hi Esther!:

Thanks for the updates - I'm in my last week with Shell in Rijswijk now, heading back to sunny oz at the end of the week...so scary! Assessment went well though, so potentially I'm back in 2008! All the best with everything - prettige kerstdagen, happy new year! If you're ever in Australia....

Kate

• 18 December 2006 - 15:48

Eefje:

Hey Esther, ik zie dat de rest van mijn familie meer tijd heeft dan ik!! Wat raar dat er daar geen verwarming is, ik kan hier nu al niet zonder, terwijl iedereen zegt dat het zo warm is. Ik dacht dat alleen nederland een echt fiets land was, maar in china kan het dus duidelijk ook.
    Tijn maakt het goed, hij kan hard werken en ik heb hem de laatste jaren nog nooit zo vaak gezien als nu!!
    Groetjes en veel plezier met de kerst!!

• 19 December 2006 - 10:57

Eveline:

Hee Es wat leuk om te lezen weer. Toen ik in Hangzhou was was het volop zomer en zag het er heel anders uit, grappig om nu jouw fotos te zien. Geniet van je grote reis volgende week, en van je familie natuurlijk!

• 19 December 2006 - 11:58

Broer:

@ Sis S, tot overmorgen:-)

• 19 December 2006 - 13:11

Tijn:

He lieverd,

Veel plezier met jullie gezinnetje de komende weken in China. Kom daarna maar snel naar huis, ok? Mis je!

-x-

• 19 December 2006 - 19:02

Carla (Shell):

Hoi Esther !

Wat is China toch een mega gaaf land. Mijn schoonzusje Daiye komt er vandaan en moet regelmatig kwijlen bij de foto's.
    Zo te lezen geniet jij ook met volle teugen !!!
    Vanuit den haag in iedergeval prettige dagen en een super hollands oud en nieuw.

Grtz,
    Carla

• 20 December 2006 - 09:22

Martine:

Ik herrinner me dat toen ik in januari 2005 in Nanjing was, iemand met de opmerking kwam 'al zou Brad Pitt hier nu naar me toekomen, ik zou er mn broek niet voor uitdoen' zou koud was het! En Beijing in winter...neem nog maar een extra termo onderbroek mee....held!

• 21 December 2006 - 17:34

Gerry En Familie:

he, hoe ver zijn de wereldreizigers uit Boxmeer. We wachten met spanning af wanneer zij uit de mist tevoorschijn komen. (grapje) Wij wensen jullie hele fijne feestdagen en een onvergetelijk nieuwjaar
    En nu op naar de Chinese muur

• 23 December 2006 - 01:46

Lea:

Hey Es,
    Fijne kerst en oud en nieuw met de family!! Geniet ervan, want je hebt t verdient.
    Liefs Lea

• 28 December 2006 - 19:20

Tijn:

He lieverd,

Hoe is het daar? sms-sen lukt volgens mij ook niet, hoewel ik er af en toe 1 van je ontvang, dus ik ben benieuwd! Zodra het weer mogelijk is, spreken we elkaar. Mis je!
    -x-