Lekkende gasflessen & vreemde sinterklaasgedichten - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu Lekkende gasflessen & vreemde sinterklaasgedichten - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

Lekkende gasflessen & vreemde sinterklaasgedichten

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 December 2006 | China, Nanjing

Ni hao!

Superleuk om jullie reacties op mijn site te lezen: dankjewel! Wat volgt is een verslagje over een week waarin we weer aardig wat meegemaakt hebben ;)

Hoewel het Chinese eten prima smaakt, maken we af en toe ook zelf wat eten klaar. Zo ook vorige woensdag, toen de gasfles na gebruik niet meer dicht wilde, maar door ons gepruts alleen maar erger begon te lekken... Het begon behoorlijk naar gas te ruiken, dus besloten we de hulp van onze collega’s in te roepen, want bij het gasbedrijf spreekt natuurlijk niemand Engels. Bovendien lukt het ons nog steeds niet de naam van onze straat (zo’n 10 woorden) op de goede manier uit te spreken, dus zouden ze ons uberhaupt niet kunnen vinden... Gasbedrijf gaf geen gehoor helaas, dus bedacht Dai dat er dan maar politie moest komen. ’t Is dat wij tegenstribbelden, anders hadden we ook nog een heel peloton brandweermannen in huis gehad (Dai, er brandt niets... er lekt alleen wat gas!!). Een uurtje later stonden er dus 3 politiemannen, in vol ornaat, in onze mini-keuken naar een gasfles te kijken :D Met z’n drieen kregen ze ‘m wel dicht, dus waren we weer veilig. De volgende dag is er een nieuwe gasfles gebracht, zodat we hutspot met gehaktballen konden maken voor de NL-ers hier!

Dit weekend hebben we een dagtripje gemaakt naar Yangzhou, op zo’n anderhalf uur bussen van Nanjing. De boeddhistische Daming tempel was bijna een kopie van wat we eerder in Zhenjiang gezien hadden, maar het park eromheen was erg mooi. Heerlijk op een terrasje in het meer van de winterzon genoten, met een thermosfles vol water voor de Chinese thee. In elke Chinese stad een pagode, dus ook hier, en die moest natuurlijk beklommen worden. De pagode zelf was eigenlijk nog heel nieuw, uit 1996, zoals veel dingen hier in China. Eerst tijdens de Japanse bezetting, en later tijdens de Culturele Revolutie zijn er ontzettend veel monumenten verwoest, en daarna weer herbouwd. Je hoort dus heel vaak dat iets ‘wel 1000 jaar oud is’, maar dat blijkt dan wel 4 keer verwoest en weer opgebouwd te zijn, waardoor de laatste versie vaak pas een paar jaar oud is ;) Anyway, het beklimmen van de pagode hadden we kunnen laten, want het uitzicht was ‘soso’, veel nieuwbouwwijken en industrie...
Het West Slender Lake bracht nieuwe dingen, waaronder een ontzettend vreemde witte pagode, vreemde bruggen en een soort paarse boerenkool...? (en nee, het was geen rode kool). We lunchten laat in een hotpot-restaurant, superlekker! Hier krijg je een pannetje met bouillion voorgeschoteld dat continu aan de kook wordt gehouden. Je gooit er zelf wat rauw vlees, vis en groenten in, en binnen een paar minuten vis je de meest heerlijke dingen uit je pannetje!
’s Middags na een wandeling langs wat kanaaltjes en een dierenmarkt, met de fietsriksja (arme man, we zaten er met z’n drieen in..) naar een koffiebarretje gegaan. Echte koffie, hoezee!! De zonnebloempitten die we bijgeserveerd kregen waren vooral bij onze buurtafel favoriet, zij zaten inmiddels op een berg leeggehaalde pitjes!!
Zaterdagavond, terug in Nanjing, hebben we ons flink uitgeleefd in de Big Scarlet, helaas is het niet gelukt om Martin aan een Chinese vrouw te helpen...

Gisteravond hebben we ook hier Sinterklaas gevierd! De internationale community had zich verzameld in ons appartementje (waarvoor we de kamer idd behoorlijk moesten verbouwen). Vantevoren hadden we lootjes getrokken, en iedereen had 2 cadeautjes gekocht voor het cadeauspel. Heb me een breuk gelachen om de gedichten. De instructie vooraf was beperkt tot ‘schrijf een gedicht voor degene op je lootje’, met ver uiteenlopende gevolgen... AM en ik hadden, zoals het hoort, een beetje een afzeik-gedicht gemaakt, maar we kregen ook complete liefdesverklaringen te horen, er was een bloedserieus gedicht over eenzaamheid (vrij deprimerend op sinterklaasavond..) en een heus liedje, supermooi! Ook het doorgeven van cadeaus zorgde voor hilariteit. AM en ik hadden naast wat leuke cadeaus namelijk ook een Chinese pornofilm ingebracht en een hoerig rood nachtjaponnetje. Daarnaast deden er zo’n 5 varkensknuffels/beelden de rondte (een varken staat hier voor rijkdom, dus erg belangrijk voor de Chinezen!). Erg lachen, want niemand wilde natuurlijk die porno, iedereen wilde dezelfde Mao-tas, de sjaal, of de Holland-hoed... AM was net voor het eindsein luidde gelukkig de porno kwijt (het japonnetje is wel nog steeds in ons bezit...), en helaas was ik m’n Mao-tas ook net voor tijd kwijt. Maar.. met 3 pannen vol sangria en een berg pepernoten en speculaas (met dank aan Martin & Jen!) was het een erg geslaagde avond!

Hoop dat jullie ook een mooi Sinterklaasavondje hebben gehad!

X
Esther

• 06 December 2006 - 07:32

Martin:

Uiteraard ben ik ook deze keer weer 'vergeten' om meegebrachte spullen weer mee terug te nemen (lees: pepernoten). Maar gelukkig lag er vandaag weer een nieuwe zak op mijn bureau en ook nog een berg stroopwafels(!). Ik zal er wel wat meenemen vanavond...

PS. Ik had je trouwens wel heel erg gespaard met het gedicht bedacht ik me later (kon toen niet zoveel verzonnen krijgen), ik heb daarom ook nog maar even een mooi fotootje van jou op mijn site erbij gezet om het goed te maken ;-)

Voor de overige liefhebbers (joopie.waarbenjij.nu). Kun je wel hebben toch, Esther ;-)?

• 06 December 2006 - 10:58

Eveline:

scarlet rules!

• 06 December 2006 - 11:00

Eveline:

Op die joopie site staat idd een hele mooie foto van onze Es!

• 07 December 2006 - 22:21

David:

De Sint heeft ook hier zitten denken,
    wat hij jou in China zou moeten schenken.
    Zijn Pieten hebben lang moeten zoeken,
    In alle gaten en alle hoeken.
    Want o wee als jouw schoentje staat,
    (Je hebt nu eenmaal een grote maat),
    Dan ziet Sint zich genoodzaakt die te vullen,
    Zonder moeilijk te gaan lullen.
    Uiteindelijk wist Smulpiet wat het cadeau moest zijn,
    Een grote big van marsepein!
    Omdat je nog lang ver weg blijft moet je weten,
    Dat de Sint het biggetje lekker zelf heeft opgegeten!

Alles goed daar zo te zien... niks aan toe te voegen!

Groeten!

• 08 December 2006 - 11:37

Tijn:

He lieverd,

Wij hebben ook een mooie Sinterklaasavond gehad. Zoals het hoort, gewoon op 5 december. We misten alleen 1 iemand die avond! Mis je!
    -x-
    Tijn

• 10 December 2006 - 20:05

Erik:

Hi Sis S, nog ruim een week en dan zitten wij ook in China :-) Badhanddoek en fles zonnebrand liggen al klaar. Dus laat die vakantie maar komen! B-) Arrivederci, el hermano

• 10 December 2006 - 23:14

Lea:

Hey es,
    Klinkt goed dat sinterklaas vieren. Dat heb ik hier wel gemist. Ik heb geen een pepernoot op helaas... Moet volgend jaar toch beter vind ik. Geniet er nog van!!
    Liefs Lea

• 11 December 2006 - 08:37

Han:

Ha die Esther. Leuk dat je ook daar Sinterklaas hebt gevierd. We misten je wel op 5 december. Ik had zelfs per ongeluk een cadeautje voor je gekocht, dat heb je nog te goed. De chocoladeletter heb ik net op tijd teruggelegd voor ik bij de kassa stond. Zou ook niet meer echt lekker geweest zijn als je terugkomt. Veel plezier met je familie die al snel bij je op bezoek komt. We zullen je missen met kerst. Tijn heeft nu wel extra tijd om bij Mijke te klussen. Hij kan overal bij zonder trap (handig) en misschien leert hij er ook nog wel iets van. Niet verkeerd toch? Esther, groetjes van ons allemaal.

• 14 December 2006 - 11:07

Eefje:

Hey Esther,

lang geen nieuw verhaal meer van je!! Druk zeker. Lars is dit weekend jarig, hebben al mooie cadeaus gekocht. We zijn namelijk aan het sparen voor de uitzet, leuk he!!
    Hebben echt al heel veel nu!!
    Groetjes geniet van de kerst met je familie!!

Kus Eefje

• 15 December 2006 - 08:24

Martine:

Hey lieve es, bedankt voor je pakje!!! Alles is heel aangekomen hoor!

• 15 December 2006 - 10:16

Anneke:

Wow was al best een tijdje geleden sinds ik je site bezocht had. Wat maak je toch weer allemaal gave dingen mee! Super hoor!
    Heel veel plezier met jullie pap, mam, Erik en Laura, maar dat gaat vast wel lukken.
    Dikke kus
    An

• 16 December 2006 - 09:33

Lea:

Kheb weer een mail naar je uvt gestuurd...sorry, maar kan niet replyen op je dsm mail...

• 16 December 2006 - 20:49

Pleun:

Hey Esther,

Volgens mij verveel jij je daar echt geen moment als ik al je verhalen zo lees! Super leuk allemaal weer! Ook grappig dat je daar gewoon sinterklaas hebt gevierd! Wij hebben hier echt niks meegekregen van sinterklaas...

Veel plezier weer met alles!

Liefs,
    Pleun