♫ Big Big City ♫ SHANGHAI! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu ♫ Big Big City ♫ SHANGHAI! - Reisverslag uit Nanjing, China van Esther Thijssen - WaarBenJij.nu

♫ Big Big City ♫ SHANGHAI!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 November 2006 | China, Nanjing

Hee allemaal!

Aan de vele reacties te zien zijn jullie me nog lang niet zat, dus weer een update uit het geweldige China!

Hoewel ik in China zit en niet in de US, krijg ik meer mee dan ooit van de Amerikaanse gewoontes. Op de vierde donderdag van november waren we door Jennifer uitgenodigd om Thanksgiving te komen vieren met een traditioneel Thanksgiving-diner. AM en ik boden nog lief aan om een pastasalade te maken, maar Jen weigerde resoluut, dus met slechts een flesje wijn kwamen we aan in haar appartement. Ik moet zeggen.. ik had me erg lullig gevoeld met m’n pastasalade tussen de tafels vol lekkernijen die Jennifer drie dagen werk in de keuken hadden gekost.... Na tal van voorafjes met bubbeltjeswijn en een kop pompoensoep werd de kalkoen aangesneden! Hieraan vooraf werd een behoorlijk sentimenteel rondje gemaakt, waarin iedereen moest zeggen waar ze dankbaar voor waren... lekker Amerikaans...
Anyway, wij waren dankbaar voor het goede eten ;) een hele gegrilde kalkoen, met cranberry-saus, stuffing, zoete aardappels met marshmallows etc etc... Helemaal volgegeten werd er echter nog wel van ons verwacht dat we een bord vol taart (wortelcake, appeltaart, pompoentaart) weg zouden werken... Ik heb drie dagen lang uitgebuikt, maar ’t was heerlijk!!

Vrijdagavond zijn we meteen vanuit ons werk op de trein gestapt, want er stond een weekend Shanghai op de planning! En een speciaal weekend, want zowel Anne Marie als Martin namen deel aan de halve marathon die zondags gelopen werd! Ik ging mee voor de support, meedoen zou ware zelfmoord zijn...
We sliepen bij Marjan, de DSM stagiaire die 2 weekjes daarvoor bij ons in Nanjing was. Zaterdag zijn we eerst naar de Bund gegaan, met uitzicht op de beroemde skyline van Shanghai. Vervolgens in een gondeltje door een tunnel onder de rivier door, soort droomvlucht maar dan op z’n Chinees: overal lasers, flikkerende lichten, neon, muziekje erbij, echt te lachwekkend. Na een hot chocolate bij de Starbucks (we moesten wel genoeg pauzeren, want AM moest tenslotte de volgende dag de marathon lopen!) zijn we (met de lift) de Jin Mao toren opgegaan. Echt absurd gewoon. De toren is met z’n 420 meter voorlopig de hoogste van Shanghai. Lang gaat dat niet meer duren, want meteen er naast wordt gewerkt aan 2 hogere torens (leuk voor je uitzicht). Wij konden tot ong 380 meter hoogte komen, en het uitzicht was verpletterend. Je kunt superver kijken, maar het enige dat je ziet is STAD STAD STAD. Overal flatgebouwen, hoge kantoren met de vreemdste daken, en overal reclame. Was nog nooit in zo’n enorme stad geweest, en moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar niet woon, maar het was wel echt gaaf om dat een keer te zien! Na een verfrissend biertje op dit top-level (wel Heineken, wel Grolsch, maar geen Bavaria... pap?) zijn we naar Old Town gegaan. Een compleet andere wereld. Van enorme luxe naar nauwe straatjes met fruitstalletjes, mensen die cake bakken op straat, en natuurlijk... mensen die je nep-Rolexen proberen te verkopen. Snap niet dat iemand die dingen wil, want ze zijn te lelijk voor woorden, maar goed.
Die avond zijn we met een groep marathonlopers van DNCC (andere vestiging van DSM in Nanjing) gaan eten aan een enorme ronde tafel. Weer wat ervaringen rijker, want inmiddels heb ik ook de varkensmaag geprobeerd (stuk beter dan de koeienmaag, veel minder taai!) en voor het eerst kreeft gegeten.
’s Avonds zijn Marjan en ik nog op stap geweest in een erg leuke Mexicaanse tent. Wel een beetje op tijd naar huis, want we wilden wel een stukje marathon zien de volgende dag. En ja, we hebben wat gezien, maar helaas hadden we AM en Martin net gemist... die liepen veel te hard natuurlijk ;)
Verder die dag nog een bezoekje gebracht aan de fake-market, maar toch maar ergens anders een soort ski-jack gescoord (voor slechts 15 euro). En ’s middags ook nog een tuin in Old Town bezocht en dumplings gegeten voordat we op de trein terug naar Nanjing stapten.

Tot slot even snel iets over m’n werk, want de suggestie werd gewekt dat ik alleen maar aan het genieten ben. Dat is waar, want vind m’n werk echt super! Ben druk met het organiseren van meetings voor de 7 projecten die uit de outing voortgekomen zijn. Zelf zit ik in het team voor het robustness project. Voor de andere projecten heb ik opzetjes gemaakt, en deze week zijn de introductie-meetings gepland, waaraan ik actief meewerk met het maken van presentaties e.d. Vind het echt super, krijg er veel energie van, want goed uitkomt aangezien de nachten hier kort zijn!!

Kus!
Esther

PS. Wilde jullie de foto van de Chinese supermarkt bij ons beneden niet onthouden.. niet geschikt voor vegetariers!

  • 28 November 2006 - 08:11

    Miriam:

    Hee Esje!!
    Ik zie een gat in de markt, een Bavaria import! Als je paps daar nou een bedrijf vestigt, kun jij mooi op bezoek, in wat een fantastische stad klinkt!
    Wel een beetje laf dat je de marathon niet gewoon meegelopen hebt.. Maar wel weer bikkel dat je varkensmaag eet!! Klinkt toch wel een beetje ranzig als je hier zit.. Daar in dat sfeertje zal het wel normaal zijn??
    Ik houd het gewoon op de pakken wereldgerechten :)
    Verder is hier ook alles goed, gister gezellig An over de vloer gehad, en de foto's van Delft gehad. Thanks!! Jouw foto's van Londen liggen ook klaar, te wachten tot je weer thuis komt!

    liefs!

  • 28 November 2006 - 08:16

    Miriam:

    Ieeeewwww. Gatver..
    hahaha
    was weer te snel, en nu komen langzaam je foto's online..
    Jegh..
    en dat op de vroege morgen.. :S

  • 28 November 2006 - 08:51

    Laura:

    Ieeeh ja inderdaad, ik word spontaan vegetarier van die foto's.. Maar de rest is wel echt leuk om te lezen Es!
    Kusjes

  • 28 November 2006 - 09:03

    Carolien:

    Ja inderdaad, niet echt smakelijk om die ogen zo te zien kijken, brrr. Maar wat een stad zeg, gaaf gaaf gaaf!!

  • 28 November 2006 - 09:10

    Eveline:

    He Es, zo gaaf weer je verhaal, zeker omdat ik het allemaal (inclusief die koppen en poten) ook heb gezien. Doe mij dan maar het uitzicht op de bund haha. Je moet nog maar eens een weekendje terug gaan om goed door te zakken. Maar dat kan natuurlijk ook in de Scarlet! Gan Bei!!

  • 28 November 2006 - 22:39

    Gerry:

    he Esther.
    leuk weer een berichtje van je, volgens mij kun je na deze reis alles eten wat je voorgeschoteld krijgt. je foto's zijn geweldig maar ik dacht effe dat de nagels van de pootjes geverfd waren. ben benieuwd wat je volgende keer weer hebt gegeten.
    groetje gerry

  • 30 November 2006 - 20:49

    Pap:

    Effe de Bavaria-reactie op jouw verhaal. Er is echt wel Bavaria te krijgen in Shanghai. Niet waar jullie er een gedronken hebben, maar wel in the Old Town. Als jullie nu in die tent op de foto een pilsje genomen hadden, had je Bavaria gehad! Onze export-manager vertelde me dat hij daar met de exportdirecteur ook nog gezeten had. Ook toevallig hè.

  • 01 December 2006 - 17:27

    Pleun:

    Hey Esther,

    Wat een verhalen weer! Leuk om te lezen!
    Blijf er lekker van genieten!

    Liefs, Pleun

  • 04 December 2006 - 10:22

    Martine:

    Hey meis,
    Wat ziet het er weer gaaf uit!! Zo te zien had ook jij een geweldig uitzicht..vooral de laag smog in de verte doet het goed op foto's...je gaat toch niet zeggen dat je niet hard op stap bent geweest daar he...nu moet je terug...want dat is superrrrrr daar!! Heb je ook zulke lekkere thee gedronken in dat stukje old town?? Wel vaag, zowel bij lea, merel als bij jou allemaal plaatsen waar ik ook ben geweest!! Ik wil weerrr weg!! Maar het is in zicht, ticket is geboekt, helaaasss geen china voor mij....vertrek 4 februari naar de USA...voor een ander soort culture shock.. ik zit nu niet zoveel bij DSM omdat ik SPSS nodig heb..maar we gaan snel een keertje bellen..x

  • 04 December 2006 - 16:26

    Marieke:

    Even snel voor het eind van de dag hier.. wat een verhaal weer Es! Geweldig! Ben blij te lezen dat je het leuk heb daar. Even nog een nieuwtje uit NL: ben verhuisd naar Utrecht!
    Veel plezier daar,
    Kus Marieke

  • 04 December 2006 - 18:12

    Tante Wilma:

    ha esther elke keer als ik deze site lees sta ik versteld wat jij daar allemaal eet en beleefd
    Ik vind het helemaal super en de foto's geweldig ga zo door groetjes en kusjes wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Nanjing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2007

Ineens weer thuis

08 Januari 2007

De Grote Reis!!!

18 December 2006

Fietsend door Hangzhou

06 December 2006

Lekkende gasflessen & vreemde sinterklaasgedichten

28 November 2006

♫ Big Big City ♫ SHANGHAI!
Esther

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 46667

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: